Během celodenního semináře si společně vytvoříme přehled nejčastěji používaných metod aktivního učení – tedy učení, při kterém je žák aktivní. Na praktickém příkladu si ukážeme, jak lze tyto metody v rámci výuky řadit do funkční vyučovací jednotky, při které se žák učí nejen daný obsah, ale i důležité životní dovednosti.
Východiskem tohoto tématu je konstruktivistická pedagogika, která vychází z předpokladu, že si žák svoje vlastní poznání buduje (konstruuje) sám na základě svých praktických zkušeností. Základem je model třífázového učení: evokace – uvědomění si významu – reflexe (dále jen E-U-R). Obsah lze navíc specificky zaměřit na konkrétní téma či na:
- metody práce s textem,
- komunikační a diskusní metody,
- metody objevování a řešení problémů,
- simulace a simulační hry.
Na základě této zkušenosti a s podporou vytvořeného zásobníku metod si vytvoříte prvotní nástřel aplikace modelu E-U-R do svého předmětu. Každý účastník obdrží přehled vybraných metod vč. jejich popisu v elektronické podobě. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzivního vzdělávání do praxe škol.
Lektorka
Mgr. Veronika Svobodová je zkušenou pedagožkou s dlouholetou praxí, kromě výuky se věnuje lektorování a mentoringu. Předmětem jejího zájmu, mimo jiné, je individuální vzdělávání, Metody Aktivního Učení, matematika prof. Hejného a Montessori pedagogika. V současné době je učitelkou v prvním ročníku v ZŠ Veltruby. Mentoruje pro JOB a lektoruje pro MAS a MAP na Kolínsku a Nymbursku. Pracuje na projektu JURTA Konárka – což je centrum neformálního vzdělávání a volnočasových aktivit pro děti, dospělé a seniory v Konárovicích.